RT Chimera - шаблон joomla Новости

erfanناصر سرانجام پور ـ مطلب زیر چکیده‌ای با عنوان «نظام غیر دولتی تعاون شورائی» با محور کلیدی "عرفان، برابری وآزادی" است که جهت گیری مثبت و منفی انسان در قبال هر یک از این نقاط عطف را نشان می دهد. مفاد بند 1 ذیل از تفسیر پرتوی از قرآن مرحوم طالقانی (بقره 233) نقل می شود:

  1. طالقانی: روش عمومی مسلمین در این گونه مصالح و روابط خانوادگی (مانند دیگر مسائل اجتماعی) با تحمیل نظر، عقیده و استبداد است. این مشورت که به صلاح نوزاد و پدر و مادر انجام می گیردپایه صلاح اندیشی، تفاهم خانواده و در حدود احکام اسلام است تا دیگر روابط و مصالح اجتماعی بر آن پایه بالا آید و وسعت یابد. آیا این مسائل زنده، پیش برنده و مصرح قرآن نباید به اندازه دیگر مسائل فرعی و فرضی؛ مورد بحث، توجه و عمل مسلمین بوده و در رساله های عملیه عنوان شود؟! پایه تمدن به معنای واقعی مشورت، احترام متقابل، رأی دادن و رأی گرفتن است (تفسیر پرتوی از قرآن، جلد دوم، ص 158)
  2. اگر خانواده (کوچکترین واحد اجتماعی) با تعاون، تَشاوُر و تراضی شکل بگیرد به قول طالقانی، اجتماع هم به همان راه خواهد رفت (غیر دولتی)
  3. مبانی اندیشه اقتصادی سازگار با دین اسلام: تراضی، شورا، تعاون، همبستگی، تدبیر، رقابت (در امور خیر) ... مفاهیم مغفول مانده قرآن هستند
  4. آیه بالابهترین دفاع از حقوق متقابل زن، شوهر، فرزند و دایه را در زمانی ارائه می کند که شرق و غرب عالم به حقوق زن و کودک بی توجه بود
  5. آیه بالانشان می دهد قرآن کریم مهمترین احکام اجتماعی را غیرمستقیم در قالب مطالب فرعی بیان کرده تا به تدریج و هنگام نیاز اجتهاد شوند
  6. تراضی با خیر (خیرخواهی) متاثر از عرفان، به رقابت (در امور خیر)، خیر مشترک و حیات طیبه می رسد و رابط عرفان با برابری و آزادی است
  7. تعاون با تدبیر ناشی از آزادی به مشارکت (هم افزائی)، شایستگی (برکت الهی) و امامت (رهبری) صالحان (شایسته سالاری و شایسته پروری) می رسد و همراه باتراضی مکمل برابری است که با شُور، شُورا، عدالت و همبستگی به امت واحده می رسد؛ تعاون رابط آزادی با تراضی و شُورا است.

دریافت فایل چکیده